Tuesday, March 19, 2019

Gemstone Treatments and Enhancements

 Gemstone Treatments and Enhancements (Rawatan Gemstone dan Tambahan)

Copyright © Barbra Voltaire, FGG, G.G. 1999  >Terjemahan
 
Rawatan dan peningkatan batu permata telah wujud selama ratusan dan ratusan tahun. Dokumentasi pertama rawatan disampaikan oleh Pliny the Elder. Dan, 2000 tahun kemudian, banyak rawatan ini masih digunakan hari ini! Sesetengah penambahbaikan memperbaiki sifat, tidak dapat dikesan dan kekal; ini menyediakan pasaran permata dengan bekalan batu permata yang lebih besar. Rawatan lain menghasilkan perubahan dramatik dalam batu permata itu sendiri atau kejelasannya; penyinaran dan pemanasan topaz tanpa warna yang secara kekal mengubahnya menjadi topaz biru adalah contoh yang sangat baik. Beberapa rawatan kurang stabil dan harus dielakkan oleh pembeli yang berpengetahuan. Berikut adalah penerangan beberapa rawatan biasa. Ini hanyalah hujung gunung ais. Sila rujuk senarai bacaan yang disyorkan di bahagian bawah halaman untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Pada masa lalu, rawatan batu permata biasanya dilakukan oleh pemotong. Lapidari menginginkan nilai produk siap menjadi setinggi mungkin. Hari ini, terdapat pusat-pusat, seperti Bangkok di Thailand di mana ada kemudahan yang mengkhususkan diri dalam rawatan kedua-dua permata kasar dan kuno. Rawatan panas corundum (rubi dan safir) adalah contoh yang sangat baik. Rawatan haba korundum (pemanasan dan pemanasan mudah dengan fluks, seperti berilium) sering dilakukan sebelum sebelum pemotongan, dan tidak boleh didedahkan kepada lapidary sebelum pemotongan dilakukan.

Treatments and Pricing (Rawatan dan Harga)
Terdapat beberapa batu permata yang tidak akan wujud jika ia bukan untuk rawatan. Kelimpahan jeruk, dalam warna kuning, emas dan oren adalah akibat daripada panas merawat amethyst. Citrine yang semulajadi berlaku agak jarang berlaku. Jika bukan untuk rawatan batu itu akan jauh lebih mahal daripada itu!
Tanzanite dalam warna ungu dan biru bergantung kepada rawatan haba untuk menghasilkan bekalan yang mencukupi untuk memenuhi tuntutan orang ramai.
Topaz merah jambu adalah satu lagi contoh permata yang tidak akan tersedia tanpa rawatan haba. Bukan sahaja rawatan ini boleh diterima, mereka perlu memastikan produk ini mampu dan boleh didapati.
Permintaan terkini untuk nilam dan rubi yang tidak panas telah menyebabkan peningkatan harga sebanyak 50% -100% untuk bahan yang tidak dipanaskan. Adakah ini bermakna bahawa permata yang tidak dirawat lebih indah? TIDAK! Dalam kebanyakan kes pemanasan meningkatkan batu permata untuk menjadikannya lebih cantik; harga premium adalah hasil daripada jarang menjadi tidak panas !.

Heating (Pemanasan)
Pemanasan adalah rawatan yang paling biasa. Ia boleh menyebabkan warna batu menjadi meringankan, menggelapkan, atau berubah sepenuhnya. Ia boleh membawa peningkatan kejelasan dan kecerahan. Pemanasan hanya dapat dikesan oleh pemerhati yang terlatih dalam keadaan makmal dan biasanya tidak dapat dipulihkan dalam keadaan normal. Permata rubi dan nilam yang tidak dipanaskan akan mengandungi jarum rutil mikroskopik atau gelembung gas kecil dalam kantung cecair yang merupakan bukti bahawa makmal boleh digunakan untuk menjamin bahawa batu-batu ini tidak dipanaskan. Jika permata ini adalah warna terbaik, mereka akan menuntut harga premium kerana keterlaluan melampau mereka.

Dalam beberapa dekad yang lalu, ia telah ditemui, secara tidak sengaja, bahawa jika safir dipanaskan bersama dengan fluks yang mengandung berilium, warna nilam boleh berubah secara dramatik.
Lihat resapan di bawah.

Permata berikut adalah rawatan haba yang kerap dilakukan:
tanzanite
Citrine
topaz merah jambu
aquamarine
Paraiba tourmaline
apatite
ruby
nilam
zirkon (kedua-dua biru dan tidak berwarna)


Oiling
Oiling zamrud adalah sejagat, tetapi tidak SEPERTI zamrud ditumbuk, (spesimen yang tidak disentuh halus akan memerintahkan harga astronomi). Apabila zamrud kasar ditambang ia dilempar ke dalam tong minyak; apabila ia dipotong, minyak digunakan sebagai pelincir pada pusingan pemotong. Minyak tidak berwarna meresap ke dalam fisur di permukaan zamrud. Apabila fraktur mengandungi minyak mereka kurang terlihat mata. Untuk melengkapkan proses minyak ini ditekan ke dalam fissures batu yang dipoles. Ini adalah sesuatu yang mesti diterima; ia adalah cara ia! Satu-satunya cara anda akan dapati zamrud yang tidak dimasak adalah jika tidak ada patah pada permukaan zamrud, jadi tidak ada minyak yang dapat masuk ke dalam batu. Jika warna adalah sama, jelas anda akan membayar lebih untuk zamrud jika ia tidak mempunyai celah yang mencapai permukaan; mereka hanya akan mempunyai lebih sedikit kemasukan. Sekiranya zamrud yang asalnya mempunyai celah-celah yang mencapai permukaan, dimasukkan ke dalam ultrasonik atau dikukus bersih, maka minyak itu boleh dilepaskan dan patah tulang. Ini akan membuat kemasukan permukaan muncul lebih putih dan lebih jelas. Dalam kes ini, batu itu boleh direbus semula.

Baru-baru ini, saya telah membaca artikel bahawa batu-batu berwarna lain seperti rubi, alexandrite, jenis lain dari chrysoberyl, dan garpu demantoid telah dirawat dengan minyak dan resin untuk membuat kemasukan permukaan kurang terlihat. Minyak berwarna kadang-kadang digunakan pada zamrud dan rubi. Ideanya ialah menambah warna semasa menyembunyikan keretakan. Anda ingin mengelakkan membeli ini kerana anda tidak boleh menilai warna sebenar atau mengetahui betapa buruk patahnya. Ini dilakukan untuk menipu pembeli. Nasib baik ini tidak biasa dan tidak mungkin anda akan menemui ini jika anda membeli dari sumber yang bereputasi di Amerika Syarikat. Resin sintetik boleh digunakan untuk mengisi patah pada zamrud dan batu lain dengan patah yang mencapai permukaan permata. Kekerasan sering digunakan untuk membuat proses lebih kekal. Penggunaan resin ini, dengan pengeras (seperti Opticon) adalah rawatan TIDAK diterima.


Iradiasi
Penyinaran bermaksud menumbuk bahan dengan zarah subatomik atau radiasi. Kadang-kadang penyinaran diikuti dengan pemanasan untuk menghasilkan warna yang lebih baik atau baru untuk permata itu. Topaz biru adalah contoh yang paling biasa. Walaupun topaz biru berlaku di alam, ia agak jarang dan berwarna pucat. Di Amerika Syarikat, permata yang disiradi dikawal oleh Agensi Pengawalan Nuklear dalam usaha untuk memastikan tidak ada sinaran sisa berbahaya.
Anda tidak mempunyai perlindungan ini jika anda membelinya keluar dari negara ini. Hari penyinaran topaz biru telah mencipta warna yang tidak dijumpai di topaz biru semulajadi; harga sangat berpatutan untuk topaz biru yang disinari kerana terdapat banyak persaingan di akhir borong pasaran ini. Jika anda dapat mencari topaz biru yang tidak dirawat, ia akan dijual dengan harga yang setanding dengan Imperial Topeng yang tidak dirawat. Tourmaline boleh disinari untuk menghitamkan batu merah jambu menjadi merah; ini tidak dapat dibezakan daripada yang berwarna merah semulajadi. Berlian berlian berwarna boleh disinari dan dipanaskan dan berubah menjadi sayur-sayuran yang sengit, kuning, biru, coklat & merah jambu. Batu-batu ini cukup biasa. Berlian berlapis akan dijual kurang daripada satu karat daripada warna-warna yang semulajadi yang boleh dibandingkan warna, gred kejelasan, dan saiz Mutiara kultur boleh disinari untuk menghasilkan warna kelabu atau biru; tetapi pencelupan dalam warna ini lebih biasa. Mutiara teriritasi akan dijual untuk harga yang sama seperti mutiara yang dicelup, ini harus jauh di bawah harga yang diminta mutiara dengan warna yang sangat halus. Varieti kuarza dan spodumena disinari dan kemudian disebarkan dengan haba untuk menghasilkan warna yang dramatik dan wajar.

Dyeing (Pencelupan)
Tanpa pencelupan akan ada sedikit, jika ada, onyx hitam: walaupun keragaman hitam semulajadi telah dituntut didapati di Namibia dan Iran, saya pada masa penulisan ini ragu-ragu. Chalcedony atau lebih dikenali sebagai agate, sering diwarnai biru, hijau, oren dan diukir ke dalam mangkuk, patung, atau dipotong menjadi manik. Ini baik-baik saja, kerana terdapat beberapa bahagian yang indah di sekeliling menggunakan barang-barang ini, terutamanya binatang terukir dan sejenisnya dan tidak ada minda bahawa ia tidak "semula jadi". Mutiara yang berbudaya Jepun, yang ditanam dalam tiram Akoya yang menghasilkan mutiara sehingga kira-kira l0 milimeter, berkembang menjadi pilihan warna yang terhad dengan pelbagai warna. Jika mereka kelabu gelap, kebiruan, ungu, hampir hitam, atau gangsa yang kuat, anggap ia dicelup. Untuk memenuhi permintaan semasa untuk mutiara dengan nada mawar, beberapa mutiara yang berbudaya telah diberi warna merah jambu; ini dapat dikesan dengan mencari konsentrasi pewarna di lubang gerudi atau di sekitar kecacatan. Sebaliknya, mutiara berbudaya Laut Selatan yang umumnya lebih besar daripada mutiara yang berbudaya Jepun, boleh tumbuh menjadi pelbagai warna eksotik secara semulajadi kerana ia ditanam dalam pelbagai jenis tiram.


Mutiara hitam Tahiti adalah contoh mutiara hitam yang berwarna alami. Mutiara kultur dengan warna eksotik semulajadi akan memerintahkan harga yang lebih tinggi daripada yang dicelup. Pencelupan chalcedony dan mutiara adalah lazim, kekal, dan boleh diterima. Warna-warna ini tidak berlaku dalam alam semula jadi; tiada penipuan yang terlibat. Pencelupan bahan lain, jed, lapis lazuli, turquoise, karang, batu permata, zamrud dan safir mungkin kurang dapat diterima. Umumnya, bahan pencelupan dilakukan untuk menyembunyikan barangan berkualiti rendah. Lapisan lazuli yang dicelupkan boleh dengan mudah diuji dengan menggosoknya dengan sekeping kapas yang direndam dengan aseton (penghilang kuku kuku). Sekiranya ia dicelup, warna biru akhirnya akan menggosok pada kapas. Lapisan yang dicelup mestilah lebih murah daripada lapis semulajadi halus. Dalam kes lapis lazuli atau turquoise, bahan semulajadi tidak begitu mahal, jadi mengapa bersusah payah dengan bahan yang lebih rendah melainkan jika ia sangat murah atau anda hanya suka warna? Lapis lazuli yang dicelupkan mungkin berdarah biru ke pemakainya atau pakaiannya (bukan perkara yang menyenangkan untuk dibuang, percayalah kepada saya). Jade yang dicelupkan mungkin sukar untuk dikesan, jadi berhati-hatilah jika harganya kelihatan "terlalu bagus". Alat yang murah (kira-kira $ 30) memanggil penapis Chelsea dan tambahan penapis zamrud boleh mengesan jed yang dicelup yang agak berguna tetapi kecanggihan pemutihan dan polimer impregnasi jadeit dapat sangat sukar untuk diuji tanpa bantuan analisis spektrograpik. Manik karang juga boleh dicelup. Suspek karang yang mempunyai warna yang sangat sengit, ditambah pula dengan harga jual murah. Saya baru-baru ini menemui helai manik nilam yang menghancurkan retak dan mati. Rawatan itu mudah dilihat dengan pemerhatian mikroskopik, tetapi ia tidak berdarah sama sekali apabila direndam dalam aseton.
Klik di Sini untuk Maklumat Tambahan mengenai Rawatan Jade
 


Impregnation and stabilization
Impregnasi dan penstabilan adalah perkara biasa untuk turquoise. Impregnation adalah penyerapan lilin atau parafin ke dalam bahan berliang. Penstabilan adalah pengenalan agen ikatan, biasanya plastik, menjadi bahan poros. Daripada kedua-dua proses, penstabilan adalah yang paling kekal. Buah-buahan yang rosak perlu dijauhkan dari haba atau lilin boleh mencairkan & bocor ... bukan penglihatan yang cantik !! Sesetengah permata telah dihiasi di permukaan untuk meningkatkan kilauan tetapi ini tidak begitu biasa. Peningkatan untuk turquoise yang stabil, adalah bahawa ia tidak akan menyerap minyak dan terurai sebagai turquoise yang tidak dirawat.
Opal boleh stabil dengan plastik untuk menyembunyikan rig, tetapi ini tidak biasa sama sekali dan hanya akan dilakukan untuk menipu pembeli.
 
Bleaching (Pemutihan)
Pemutihan adalah proses untuk bahan permata organik seperti gading, karang, dan mutiara dan mutiara yang berbudaya. Ia menyalakan warna dan kekal dan tidak dapat dikesan. Tiada perbezaan harga wujud sebagai hasilnya.
 
Coating (Salutan)
Salutan adalah proses (digunakan dan diperihalkan selama lebih dari 200 tahun, di mana lakuer atau filem jenis tertentu digunakan untuk meningkatkan penampilan permata. Hari ini, salutan semakin digunakan untuk mengubah dan memperbaiki warna permata. permata bersalut yang dikandung oleh Azotic Coating Technologies, syarikat itu kini menyusun topaz dalam semua warna, termasuk warna merah jambu dan nada "imperial" yang kaya. Laporan terbaru menunjukkan bahawa tanzanite muncul di makmal dengan lapisan di paviliun untuk memperbaiki penampilan tepu. Pelapisan kadang kala dikenal pasti pada berlian untuk memperbaiki warna yang jelas dari batu berwarna dan menipu pembeli.
Opals mungkin mempunyai salutan hitam di belakang untuk menggiatkan permainan warna atau untuk memberikan rupa opal hitam; ini boleh mengambil bentuk kot mudah laku hitam atau apa yang disebut "doublet." Doublet adalah lapisan nipis opal yang disemen dengan asas onyx hitam.
 
 
Diffusion (Penyebaran)
Penyebaran pada asalnya digunakan pada safir. Bahan kimia, seperti berilium, ditanam pada suhu tinggi, dan sebenarnya menembusi permata. Penyebaran awal hanya menghasilkan warna pada permukaan permukaan permata dan dirujuk sebagai "Permukaan Penyebaran". Penyebaran permukaan mudah dikesan dengan rendaman, dan sering dengan pembesaran sederhana. Kemajuan besar telah dibuat dalam rawatan penyebaran pada dekad yang lalu dan didapati bahawa jika korundum dipanaskan kepada suhu yang sangat tinggi untuk jangka masa yang panjang, penyebaran akan menembusi seluruh batu!
Ia boleh memperbaiki warna, menukar warna, atau membuat asterisme (bintang).
 
 
Filling (Pengisian )
Pengisian digunakan pada permata dengan patah permukaan atau rongga. Kaca, plastik atau bahan lain digunakan untuk mengisi lubang ini. Ini kadang-kadang dilakukan untuk rubi. Dengan pemeriksaan rapat dengan perbesaran anda mungkin dapat melihat perbezaan dalam kilauan permukaan, atau melihat kesan spektrum dalam patah apabila dilihat dengan pencahayaan padang gelap. The AIGS, The Asian Institute of Gemological Sciences, telah melakukan penyelidikan yang luas dalam rubi diisi.
 

Infilling Diamonds
Berlian dengan kemasukan kadang-kadang dipenuhi dengan kaca untuk menjadikannya kelihatan lebih jelas. Oved dan Yehuda Diamonds telah menjalani rawatan ini. Pengisi boleh rosak oleh haba, pembersihan ultrasonik, dan dengan re-tipping. Pengisian tidak membaiki kemasukan, ia hanya menjadikannya kurang kelihatan.
Sekiranya anda memandang berlian rapat, putarkannya di bawah cahaya, anda sepatutnya dapat melihat kilat kebiruan. Kedua-dua Yehuda dan Oved biasanya akan mengisi semula berlian anda secara percuma sekiranya ia rosak. Periksa jaminan sebelum membeli berlian itu.
 


Lasering
Lasering kadang-kadang digunakan pada berlian. Proses ini menggerudi lubang-lubang yang sangat kecil ke dalam berlian untuk memberikan akses kepada inklusi yang merendahkan keindahan batu. Penyertaan itu kemudiannya boleh, dielakkan atau dikeringkan untuk menjadikannya lebih jelas jika ia tidak dibakar oleh lasering. Di bawah lubang laser pembesaran boleh dilihat apabila dilihat pada sudut yang betul. Satu berlian lasered akan diklasifikasikan dalam kategori yang sedikit tidak sempurna atau tidak sempurna tanpa peningkatan kejelasan jelas dan harus berharga dengan sewajarnya.
 


Gems that are Not Enhanced( Permata yang Tidak Dipertingkatkan)
Terdapat beberapa batu permata yang tidak diketahui untuk dipertingkatkan. Ini termasuk: Garnets, (except demantoid), Peridot, Iolite, Spinel, jenis Chrysoberyl, Tourmaline (kecuali dari varieti Paraiba), Malachite, Hematit, dan Feldspar dengan pengecualian kemungkinan jenis andesine dan labradorite Perlu diingat bahawa teknologi baru dalam rawatan batu permata sentiasa berubah dan bertambah baik dan ramai yang sungguh sukar, jika tidak mustahil, untuk mengesan.


Disclosure (Pendedahan )
Dengan beberapa batu permata dipertingkatkan dengan rawatan khusus yang ditetapkan mengikut garis panduan CIBJO, adalah keperluan Perdagangan di Amerika Syarikat untuk membuat pendedahan sedemikian dan dalam mana-mana kes vendor harus sentiasa mendedahkan sebarang rawatan atau peningkatan yang diketahui (ingat, mereka mungkin tidak sentiasa tahu diri mereka, dengan Permata yang diimport) dan rekodkannya pada jualan bil anda. Kebanyakan penjual adalah jujur dan akan datang, tetapi TANGGUNGJAWAB ANDA UNTUK MELAKUKAN.

 

No comments:

Post a Comment

Apa itu Aqeeq Yaman?

  Apa itu Aqeeq Yaman?  Agate (Aqeeq al-Yemeni), adalah versi quart yang metamorfosis dan keras yang telah terkenal sebagai batu permata di ...